måndag 12 december 2011

Lyckat möte och bästa soppreceptet!

Upp vid 5.40 och hemma vid 16.45, det
blev en riktig lång dag i skolan!
Idag var det möte med
högskolan som jag hade blivit tillfrågad att medverka
 på och det började 7.45. Jag var laddat efter att
ha gjort lite resarch med min chef om att vi inte
läser inköp i någon kurs utan istället exempelvis fond- och
nyemissioner som jag som butikschef inte kommer ha någon
användning av.
Mötet var ganska givande, dock var ettorna med
och de tog mycket av tiden. De borde
ha lyssnat på oss tvåor som har hyfsat mycket
mer erfarenhet av utbildningen ;)
Men det är bara min åsikt.
Angående inköp så kommer det att läsas i en annan kurs
under vårterminen och det var inte
det svaret som jag hade hoppats på :D
Tänke mer att skolan skulle säga att de inte har
inköp för att det inte anses som passande för utbildningen, men så var det icke!
La i varje fall upp min resarch och de tyckte
att det var ett bra resonemang och antecknade flitigt,
sen får vi se om det verkligen händer något:)

Efter en lång dag fick det bli en härlig Broccolisoppa till middag!

Dela broccolin och skölj.

Hack hack purjo. 

Broccolin kokas. 

Dags för det roligaste! 

Mixning :) 

Klart!!! 

Broccolisoppa
4 pers400 g färsk broccoli (2st)
5 dl lättsaltat vatten
ca 10 cm purjolök, det vita
1 msk vetemjöl
2 hönsbuljongstärningar
5 dl gräddmjölk (hälften grädde hälften mjölk)
salt, peppar

Skölj broccolin och skär den i mindre bitar.
Koka upp vattnet och lägg ner broccolibitarna. Låt koka tills de mjuknar ca 8-9 min.
Häll upp i durkslag och spara kokvattnet.
Skiva purjolöken. Smält matfett i en kastrull och lägg ner löken.
Låten bli glansig men inte få färg.
Strö över mjölet och rör om.
Smula över buljongtärningarna och
späd efterhand ut med kokvattnet (brukar inte ta allt) och gräddmjölken.
Mixa soppan slät.
Låt soppan sjuda utan att koka.
Smaka av med salt och peppar.
Hård koka ett ägg till ev knäckebröd.

MUMS!!!

2 kommentarer:

  1. Gott! Älskar broccoli. Dessutom hur nyttigt som helst.

    SvaraRadera
  2. Den är riktigt god! :D Och nyttig som du säger:)

    SvaraRadera