onsdag 7 december 2011

Nej, Fond- och Nyemissoner används inte - så det så!

För ett tag sedan blev jag tillfrågad om jag
ville vara med på ett möte tillsammans med
de kursansvariga för den utbildningen som jag går, på
Högskolan i Skövde (men jag pluggar i Varberg:)
Klart jag ville det!

Något som jag kommer ta upp på mötet handlar
om kurserna som vi läst, bland annat externredovisning.
I detta ämne har vi precis läst om fond- och nyemissioner.
Det innebär att det till exempel kommer
in nya pengar i företaget som ökar aktiekapitalet.



Men jag pluggar ju till butikschef och undrar
(som så många andra i klassen) vad vi egentligen
ska ha detta till?
Hur ofta kommer jag, i min roll som butikschef, sitta och räkna
ut hur många aktier som ska delas ut?
Ett ämne som verkligen hade passat bättre in på utbildningen
är inköp, som de tog bort i början av utbildningen!

Nu kommer jag till det jag vill säga:)
Idag var det möte på jobbet och jag passade på
att fråga min högsta chef, som är butikschef
på en av de största dagligvarubutikerna i Svergie, om han
någon gång har använt sig av fond- och nyemissioner?
Först tittade han bara på mig och sa "Va?"
"Ja, har du någon gång räknat ut hur många aktier
som delas ut och vad de kostar m.m?
"Nej, det har jag verkligen inte gjort, det
skötts central, jag kan inte påverka sådana saker."
"Va bra!" sa jag. "Det var precis det svaret jag ville ha!"
När jag berättade om att skolan hade tagit bort inköp blev han häpen,
till och med en av delägarna av butiken reagerade på detta.
De tyckte att det var väldigt konstigt i och med att
inköp är en av de största delarna som en butikschef ska ha koll på.



Härligt att få lite perspektiv på det hela genom att
få prata med någon som praktiskt jobbar som butikschef!
Kan ju säga att de kursansvariga kommer få lite att bita
i på mötet när jag kommer börja argumentera mot dem.
Ska bli väldigt roligt när jag har riktigt bra referenser att
hänvisa till!:D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar