tisdag 19 februari 2013

Jobb Norge vs Sverige

En av toppnyheterna idag var att socialdemokraterna vill
att arbetsförmedlingen ska bli en matchmaking site.
Bra, men är det inte redan igång?
Det spelar kvitta just nu, var inte det jag var ute efter :)

 

Räknade lite på statistiken om arbetslöshet Sverige vs Norge.
Jag kan säga att jag är ganska glad för att vi flyttade till Norge
om man ska kolla på arbetslösheten i länderna.

Sverige har en arbetslöshet på 8%.
Det innebär att 421.000 personer inte har ett jobb!
I Norge däremot är arbetslösheten 3 %. 
Alltså är det "endast" 71 344 personer som är arbetslösa.

Självklart blir antalet personer som inte har jobb i Sverige högre 
eftersom vi har en befolkning på 9.551.781 personer.
Men om vi säger att vi slår 8 % på HELA befolkningen blir det
764 143 personer som skulle varit arbetslösa.
Norge har en befolkning på 4.952.000 personer och om
vi slårt 3 % på alla dom blir det 148.560 personer som skulle varit arbetslösa.

Shit alltså!
 Intressant att räkna på...
De framräknade sifforna i den sista delen stämmer självklart inte, de handlar bara
om att se skillnaden på ett annat sätt:)

I vilket fall... :)
Dagen började med att min klocka stod på 14.30 när jag vaknade.
Fattade inget alls och det tog några sekunder innan jag insåg att
det ju inte alls stämde, hon var ju bara 8.30:D
Nu kollade jag klockan igen och hon var nog lite över midnatt enligt den;)

 Blev inspirerad av min bror Robert som gör en smoothie varje morgon.
Denna är gjord på banan, bär, fiber havregryn, lite yoghurt, kiwi och lite
honung. Riktigt god!

Idag blev det en långpromenad i solen! Hittade en ny 
promenadrunda, den kommer det bli fler gånger :D


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar