lördag 29 oktober 2011

In Sweden we call them "vacuum cleaners" :)

Igår var en rolig dag på jobbet!
Jag fick testa på min grymma engelska.

Det kom fram en kund till mig och höll fram ett sex-pack
Dammsugare/Punschrulle/Arraksrulle.
Kund: "Excuse me, what dose this taste like?"
Jag: "Ääää, do you know what marzipan taste like?"
(Engelskans med svengelska ord, försök säg marsipan på engelska;)
Kund: "No, I dont know what that is?"
Jag: "Okej...äää do you know what punsch is?"
Kund: "No."
Jag: "Okej, but I know that they are really good, so you should try them."
Kund: "Okej, well... I take them!"
Jag: "Greate, and buy the way. In Sweden we call them vacuum cleaners:)"
Kund: "Ohh, why?"
Jag: "Because they look like vacuum cleaners :D"
(Jooo, jag vet att de kallas för dammsugare eftersom man förr i tiden samlade ihop
alla smulor i köket för att göra dammsugarna, men försök förklara det på engelska :)
Kund: "Oh, really?"
Jag: "Hehehee... jaaa visst:)"
Så sjukt nöjd med samtalet:)
Nöjd kund - glad personal Check!

Vi får se om det blir lika spännande ikväll när det är jobbdags.
Ska i varje fall köpa ett nytt batteri till brandlarmet i köket som imorse sa "piiiip"
hela tiden och gjorde mig väldigt fundersam tills jag kom på vad det var :)

2 kommentarer:

  1. Ha ha, jag har förklarat samma sak för en engelsk, besökande kollega en gång. Han bet skeptiskt i dammsugaren men tyckte inte om den. Marsipan heter ju faktiskt marzipan på engelska...konstigt att han inte kände till/smakat det? Engelska bakverk är inte direkt så goda så man studsar.

    SvaraRadera
  2. Nee det va inte lätt, tog sin lilla stund att förklara :) Men hon hängde inte med ändå, hoppas hon gillade dem! Haha :D

    SvaraRadera