tisdag 18 oktober 2011

Dags att välja hus/lägenhet!

Precis just nu diskuterar jag och Daniel (via Skype) vilken
lägenhet som vi är mest intresserade av i Norge.
Daniel hade pratat med mäklaren som sa att det snart börjar bli
dags att bestämma vilket hus/lägenhet vi vill anmäla intresse på.

Efter många om och men har vi bestämmt att i första hand blir det:
Hus 7 eftersom vi anser att det ligger bäst till i förhållande till
parkeringplatser samt grönområde, det är heller inte så många hus tätt inpå.
 Vi vill i första hand ha någon av "kant" lägenheterna i Hus 7.

I andra hand vill vi ha en lägenhet i Hus 6. Men då någon av lägenheterna i mitten.
Vid sidan av det huset längst till vänster på Hus 6 är det förråd och vi
tror att det kommer bli en del "spring" där eftersom flera lägenheter har
sina förråd på samma ställe. Längst till höger känns för "off".

Sen är det Hus 8, som vi egentligen är mest intresseade av, men de
är planerade att byggas ganska mycket senare än de andra husen,
vilket innebär att vi får bo i Daniels mini etta ett tag...
Sen lär de lägenheterna kosta något mer eftersom de ligger i söderläge
och att den lägenheten närmast vattnet är större än övriga lägenheter.
Det är riktigt spännande och se vilken det blir!
I Norge, eller i varje fall när man ska köpa husen här, gäller det
att "vara först till kvarn".
Man ringer alltså till mäklaren och anmäler sitt intresse på en lägenhet.
Man skriver på ett kontrakt att man är intresserad och innan
det riktiga kontraktet skrivs så hinner man fixa allt med lånelöften osv.

Innan jag åkte hem från skolan idag gick jag förbi stan för att kolla efter en almanacka.
Jag är så rädd att den som jag vill ha inte kommer finnas något år!
Först så sa de i butken att den inte fanns men att de kunde beställa...
Men precis innan det, kom en säljare på att de visst hade sådana
almanackor!!!
Jag blev så glad!
Varför sluta med ett vinnande koncept liksom ;)

Det var många glada nyheter idag!
Lejonkungen kom äntligen :D
Ska bli helmysigt att kolla på den med Daniel i helgen.
Senast jag såg den var väl 10 år sen!




2 kommentarer:

  1. Spännande att välja! Tycker också att hus 7 ser himla bra ut. :)

    SvaraRadera
  2. Ja, det är jättespännande! Det blev riktigt pirrigt när jag pratade med Daniel och han sa att det börjar bli dags :D Blev så verkligt:) Jaa jag tror hus 7 är bra. Klart att vi hinner fundera lite till men just nu är det bäst tror vi:D

    SvaraRadera