tisdag 9 augusti 2011

Vilken dag - från avlopp till bilmek till målning!

Morgonen började med ett samtal från pappa.
"Hej, vad gör du?"
"Jaa jag kom precis ut från duschen."
"Jaha, va bra. Du ska få hjälpa mig med en sak, gå upp till avloppsanläggningen."
"Jaha...okej?"
"Hämta nyckeln och ring mig när du är där."
Här ute i sommarstugorna får vi sköta sånt själva, tydligen så lät ett av avloppen väldigt mycket.
Jag hämtade nyckeln.
Sen tog jag på mig mina stövlar och traskade upp.
Pappa har som tur var visat mig vart brunnarna finns.

När jag kom dit ringde jag pappa och sa att det inte var något som lät längre.

Jag öppnade i varje fall avloppet för att kolla men allt var lugnt.
Mycket spännande uppdrag!

Senare i dag hjälpte Rikard, brorsan, mig med min bil!
Ena bakfjädern behövde bytas och så var det det där med spolarvätskan som läckte.

Rikard på väg under.

Plockar bort den gamla fjädern.

Den till vänster är den gamla och en "spiral" hade gått av. Det ser man om
man jämför med den nya, det saknas liksom en snurr.
 Det gick snabbt och lätt att byta fjädern.

Så var det dags för spolarvätskan...

Min uppgift blev att ha koll på alla skruvar och muttrar, mycket viktigt uppdag.

Vi fick plocka bort lite mer än vi trodde, det var också värre än vi trodde.

Här är spolarvätskebehållaren och den var sprucken...
Imorgon ska vi åka till skroten och kolla om vi kan hitta en begagnad.
Pärlan får alltså sova i ett garage i natt :(

Men imorgon blir hon bra igen, jag har målat vindrutetorkarna som hade lite
rost på sig. (I bakgrunden syns pappas mycket välorganiserade bod :) De ska
målas en gång till ikväll innan jag går och lägger mig.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar