söndag 7 augusti 2011

Hur orkar man med ett distansförhållande?

Ibland kan det kännas otroligt tufft att ha ett distansförhållande,
då gäller det att tänka på rätt sätt.
Här är 11 Tips på hur man klarar det:
Ha en kontakt varje dag – se till att få förhållandet att bli precis som ett vanligt förhållande
med en daglig kommunikation.
Lita på varandra – om inte tillit finns kommer det aldrig att fungera.
Ha något att se framemot – försök att bestämma när ni ska ses, det är viktigt.
Ovisshet är det värsta som finns i ett distansförhållande,
att inte ha en aning om när man kommer att ses nästa gång är hemskt.
Prata om hur ni känner – mår du bra eller dåligt? Vad kan ni göra för att ändra på det? Var öppen, det går inte att hålla inne saker, utan bara ut med det.
Bli inte irriterade för minsta lilla, var varsamma och tänk på vad ni säger till varandra.
 Det finns ofta kraftiga känslor i ett distansförhållande
 som är väldigt sköra och ligger uppe vid ytan.
Se till att båda två får berätta om sin dag – det är lätt att den ena hamnar i fokus.
 Berätta om vad ni åt till lunch, vad var dagens höjdpunkt,
 hände något roligt, konstigt, dumt på jobbet?
Lägg ner tid (och en del pengar) på ert distansförhållande – man måste satsa om man ska vinna,
det gäller från båda parterna.
Åk till varandra så ofta som det går – kosta vad det kosta vill!
Ha mål - en morot i distansförhållandet.
Exempelvis att om ett år ska vi flytta ihop igen,
eller att nästa gång vi ses ska vi försöka åka på en minisemester.
Har man ett riktigt långdistansförhållande
 räcker det kanske med att försöka planera in ett biobesök
eller en middag på restaurang.
Försök att själv vara positiv – det är lätt att knäcka sig själv i sin ensamhet
 genom att tänka: "det är jobbigt" eller att "det här håller inte i längden".
 Om du verkligen älskar den andra personen, satsa på förhållandet även om det är tufft,
 återigen se framåt, det är ofta det som man måste leva på.
Vilja – båda två i ett distansförhållande måste ha en vilja och ork att klara av det.
 Det är jobbigt att vakna upp varje morgon
och känna att man älskar den som inte finns där bredvid.
Det är tufft och man måste orka satsa,
det gör man om man älskar den andre och vill ha en framtid med denna.
I ett förhållande finns tre liv: mitt, ditt och vårt – man måste stötta varandra i varandras liv
och samtidigt hjälpas åt i det gemensamma.
 Inte sätta stopp för den andre utan istället peppa och vara positiv vid exempelvis förändringar.
Mår båda två dåligt gäller det att ändå försöka stötta varandra så gott det går.

Ta vara på den tid ni får tillsammans – det viktigaste av allt – ta inte den andra förgivet. Njut av varje sekund med varandra när ni väl ses och använd tiden på bästa sätt.
Efter att jag och Daniel har skrivit och diskuterat dessa punker
inser vi såklart att de också passar inpå ett "vanligt" förhållande, eller hur? ;)

1 kommentar:

  1. jag o min kille har snart varit ihop i fyra månader vi har ett distans förhållande jag bor i pålsboda/hallsberg o han bor i stockholm vi träffas så ofta vi kan men det är svårt eftersom att det är svårt att ha pengar till det, det är underbart när vi väl träffas men så fort jag ska åka hem så mår jag jätte dåligt o gråter jätte mycket. Så fort jag är hemma så önskar jag att jag va hos honom o jag mår så himla dåligt att jag vill dö, men jag vill verkligen inte göra slut med honom för att jag älskar honom så himla mycket att jag inte vet vad jag ska göra TIPS snälla

    SvaraRadera