tisdag 12 mars 2013

"Å nej - jag har kakmonstret på onsdag"



Igår när pappa kom hem sa ha efter en liten stund:
"Just det ja! Det är ju jag som har kakmonstret på onsdag!"
"Hahahaha... va?" sa jag.
"Jaa, varje onsdag har någon med sig fika och nu är det min tur...
vad ska jag baka??" *Hint, hint*
"Jag kan baka."
"Kan du det? Å så bra!"
Och så var det bekymret ur världen ;)

Imorse satte jag igång att baka muffins med det lilla extra:)
Smuldeg - check, smet - check..

...småäppelklyftor - check
 

Redo för ugnen.

Klara! :D
 

Och nu är de även paketerade för morgondagen.
Hoppas de blev goda, finns inga garantier, har inte smakat.
Tänke att jag och pappa kunde göra det i eftermiddag ;)

 

Muffins med smulor


cirka 12 stycken (jag gjorde dubbel sats)
Ingredienser
Smuldeg
40 g smör eller margarin
1 dl K special (jag tog havregryn)
1/2 dl vetemjöl
1/2 dl Dansukker Rörsocker Strö (jag tog vanligt strösocker)

Smet
4 1/4 dl vetemjöl
2 dl Dansukker Florsocker
2 tsk bakpulver
1 ägg
1 3/4 dl mjölk
1/2 dl olja (raps)

Smaksättning
t ex kakao, pepparkakskryddor, saffran, russin, blåbär, non stop, kaneldoppade äppleklyftor mm
Hacka samman ingredienserna till smuldegen. Rör samman samtliga ingredienser till smeten, börja med torrvarorna. Tillsätt valfri smaksättning. Häll upp i muffinsformar. Strö på lite smulor. Grädda mitt i ugnen i 15 minuter i 200°.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar